مطالعه موردی پروژه داروخانه شبانهروزی ابنیمین
ورود به بازار فروش اینترنتی دارو و لوازم آرایشی بهداشتی
داروخانه شبانهروزی ابنیمین یکی از قدیمیترین داروخانههای غرب تهران، دارای انباری بسیار بزرگ از هزاران کالای دارویی، آرایشی بهداشتی، انواع مکملها، ابزار پزشکی و... است. همکاری ما عنوان مجری بازاریابی آنلاین در سال 1399 و با یک برنامه جامع و قدم به قدم، تجارت الکترونیک است. طراحی یک فروشگاه اینترنتی اختصاصی با قابلیت پذیرش نسخ اینترنتی بر مبنای پلتفرم DNN و سئو و تولیدمحتوا از مهمترین خدمات ما به این مجموعه بوده است.
مشکلات یک داروخانه برای تجارت در دنیای آنلاین
داروخانهها یکی از پرچالشترین مشاغل برای ورود به تجارت الکترونیک هستند. از طرفی زیرساختهای عرضه دارو از طریق نسخه اینترنتی در کشور تکمیل نشده است و از طرف دیگر، هزاران محصول مرتبط با حوزه سلامت و بهداشت و انواع مکملهای دارویی و غذایی، در فروشگاههای آنلاین و فیزیکی غیر از داروخانه نیز به فروش میرسد که به طبع، امکان سواستفاده از طریق فروش محصولات تقلبی و به خطر افتادن سلامت مردم وجود خواهد داشت. همچنین شیوع ویروس کرونا و نیاز بیشتر مردم به محصولات حوزه سلامت و ورود مارکتهای اینترنتی بزرگ به این بازار، مدیریت داروخانهی شبانه روزی ابن یمین را بر این داشت تا به کمک ما قدم در راه تجارت الکترونیک بگذارد.
مراحل اجرای برنامه برندینگ و ساخت جعبه ابزار توسعه کسبوکار
داروخانه شبانهروزی ابنیمین یک کسبوکار قدیمی و موفق بوده است و یک چالش همیشگی برای صاحبان اینگونه برندها، ارتقای نام و نشان خود بین مخاطبین جدید و غیرمحلی خصوصا در فضای آنلاین است. در نتیجه ما با برداشتن اولین قدم و ایجاد ارتباط مستمر با کارکنان مجموعه به شناخت عمیق مدل کسبوکار داروخانه پرداختیم. شناسایی محصولات داروخانه، روشهای بازاریابی موجود و تحلیل عملکرد رقبا بخشی از این پروسه تحقیقاتی بوده است. در این مرحله لوگو و بستهبندی مجموعه با هدف انتقال پیام سلامت بازطراحی شد. محوریت Business Development Toolkit داروخانه برپایه ایجاد پورتال اینترنتی اختصاصی شکل گرفت. این پورتال پایهای برای اقدامات بعدی بازاریابی آنلاین داروخانه خواهد بود.
برای مشاهده شرح خدمات طراحی وبسایت ما اینجا را کلیک کنید.
1. معماری و Wireframe
با توجه به برنامههای کوتاهمدت و میانمدت داروخانه، اقدام به راهاندازی فروشگاه اینترنتی با برنامه نویسی اختصاصی و به کمک توسعهی پلتفرم DNN ؛ با بیش از چند هزار محصول و دسته بندیهای متعدد کردیم. در تمام مراحل طراحی پتانسیل بزرگ کاربران موبایلی مورد توجه قرار گرفت به نحوی که آنها بتوانند در سریعترین زمان، نیاز خود را در میان انبوه محصولات فروشگاه پیدا کرده و پروسه خرید و پرداخت را به پایان برسانند.
طراحی گرافیکی متناسب با فروشگاه تخصصی
2. طراحی گرافیکی
در طراحی سایت، قصد داشتیم کاربران متفاوت بودن یک فروشگاه اینترنتی تخصصی دارو و لوازم آرایشی بهداشتی را با فروشگاههای بزرگ همه منظوره مثل دیجیکالا حس کنند و ترغیب به خرید شوند. هدف از استراتژی برندینگ شرکت، جذب مشتریان بالقوهای است که قصد خرید محصولات آرایشی و بهداشتی، مکملهای دارویی و غذایی و یا تمام محصولات مرتبط داروخانه ای بجز دارو را دارند و در نتیجه ما فضایی را بوجود آوردهایم که مشتریان حس ورود به یک فروشگاه مدرن و مطمئن را داشته باشند.
3. طراحی و تولید محتوا
به موازات طراحی، تیمی از سوپردولوپرز مشغول تحقیق و نگارش محتوای بیش از 3000 محصول و دستهبندی آن شد. محتوانویسی اختصاصی و به زبانی که برای مشتریان جذاب باشد، زمینهای برای رشد این سایت در رتبههای گوگل است. با توجه به اینکه گوگل نسبت به کپی محتوا از دیگر سایتها شدیدا حساس است، در تمام مراحل محتوانویسی، اورجینال بودن نوشتهها مدنظر قرار گرفته است.
4. سیستم مدیریت محتوای دات نت نیوک DNN
همانند بسیاری از پروژههای بزرگ دیگر، پلتفرم دیانان بهترین بستر توسعه نرمافزار وب برای فروشگاه آنلاین داروخانه است. این سیستم مدیریت محتوای متن باز (Open Source) و برپایه تکنولوژی .Net مایکروسافت، سیستمی حرفهای، امن، قابل توسعه و مخصوص اجرای پروژههای پیشرفته است. (برعکس سیستمهایی مثل وردپرس که برای پروژههای کوچک مناسب است) در این مرحله DNN را بر روی سرورهای ویندوزی اختصاصی Super Developers در ایران راهاندازی کردیم.
5. طراحی رابط کاربری User Interface
این فروشگاه اینترنتی پر از امکانات ریز و درشت برای مشتریان آنلاین و صاحبان سایت است. صفحه نخست سایت، بجای اینکه پر از پیشنهادهای تخفیف و قیمت محصولات باشد، محلی برای جلب اعتماد مشتریان است تا سپس براحتی از طریق دسته بندیهای موجود، مسیر خرید خود را در سایت پیدا کنند.
- نوار جستجوی دینامیک سایت با وارد شدن بخشی از عبارت جستجوی کاربر، پیشنهادات سایت را به او نشان میدهد.
- کاربر در صفحه محصول، مشخصات کامل، موارد مصرف و نحوهی مصرف محصول را مشاهده میکند.
- علاوه بر دسته بندیهای کلی برای راهنمایی بهتر امکانات فیلتر کردن محصولات طراحی شده است.
- صاحبان سایت به منظور بازاریابی بهتر، محصولات مرتبط با محصول مورد نظر مشتریان و پرفروشهای سایت را نمایش میدهند.
- مشتریان میتوانند برای خرید آگاهانه، مشخصات محصولات فروشگاه را باهم مقایسه کنند.
- امکانات متنوع برای نشر اطلاعات محصولات در راستای سئوی بهتر و ارتقای رتبه سایت در گوگل فراهم شده است.
ورود و ثبت نام با شماره موبایل
ورود و ثبت نام آسان با شماره موبایل
آمارها نشان میدهد که کاربران ایرانی علاقه دارند تا ورود و خروج به سایت ها را بیشتر با شماره موبایل خود انجام دهند تا در صورتی فراموشی رمز عبور هم براحتی و از طریق SMS آنرا بازیابی کنند. برای فروشگاه آنلاین داروخانه ابن یمین نه تنها صفحه ورود و ثبت نام از طریق موبایل اختصاصا طراحی شد، بلکه امکان استفاده از رمز عبور یکبار مصرف هم وجود دارد. همچنین مدیران فروشگاه میتواند از طریق اس ام اس سریع که به تمام خطوط تلفن همراه ارسال میشود، سناریوهای مختلف بازاریابی و خدمات به مشتریان را انجام دهند.
پروسه انتخاب محصول آسان و تخصصی
بدلیل تنوع زیاد محصولات داروخانه و متفاوت بودن آنها، علاوه بر طراحی سرچ ویجت بسیار قوی، برای مشتریانی که به دنبال کالای دقیقی هستند، انواع دسته بندیها برای مسیریابی بهتر کاربر و همچنین فیلتر سازیهای تخصصی، برای مشتریانی که به دنبال کالای دقیقی نیستند، طراحی شده است.
سبد خرید در دسترس کاربران
پروسه خرید آسان تنها در یک صفحه
مشتریان در این سایت، در یک صفحه همه اطلاعات موردنیاز خود را بسادگی وارد میکنند و خرید خود را به اتمام میرسانند. محصولات میتوانند مشخصههای متفاوتی داشته باشند که توسط مشتری انتخاب میشود و این مشخصهها میتوانند قیمت نهایی محصول را تغییر دهند. مشتریان سفارشات خود را از طریف پست و یا پیک در صورت خرید درون شهری تحویل میگیرند و پرداخت خود را نیز میتوانند از طریق درگاه زرین پال انجام دهند.
داشبرد مدیریت فروشگاه
داشبرد مدیریت فروشگاه که صاحبان سایت بر اساس نقشهای امنیتی به آن دسترسی دارند، تمام امکانات مورد نیاز برای مدیریت یک فروشگاه اینترنتی حرفهای را در یک صفحه اینترنتی نمایش میدهد. مدیریت قیمت، مدیریت محصولات ،مدیریت ارسال، مدیریت انبار، بازاریابی اینترنتی، تخفیف و جشنوارههای فروش، مدیریت سفارشات، سئو، مدیریت حسابهای کاربری و دهها امکانات دیگر در این داشبرد فروش اینترنتی قرار دارد.
طراحی بخش قوانین
بخش قوانین سایت بخش مهمی از هر فروشگاه اینترنتی است که قوانین کلی خرید و فروش اینترنتی و یا روندهای مرتبط با ارسال فروشگاه را برای مشتریان توضیح میدهد. تولید محتوا و متون این بخش نسبت به قوانین کلی کسب و کار اینترنتی و روندهای متداول داروخانهی ابن یمین انجام شد.
صفحهی اصلی داشبرد مدیریت فروشگاه
ورودی داشبرد شامل اطلاعات مهم فروشگاه است. سفارشات جدید، متوقف شده، آماده ارسال، ارسال شده و کالاهایی که موجودی انبارشان کم است در این بخش به همراه نمودارهای اینتراکتیو فروش در بازههای زمانی مختلف نمایش داده میشود.
تنظیمات دورهی زمانی و گزارش فروش
صاحبان سایت میتوانند برای بررسی دقیقتر فروش آنلاین، گزارشهای فروش را در بازههای زمانی گوناگون مشاهده و مقایسه کنند.
دسته بندی محصولات
مدیران فروشگاه در این بخش براحتی دستهبندی محصولات خود را وارد و یا دستهبندیهای موجود را ویرایش میکنند و یا محصولات جدید اضافه و یا از محصولات قبل کم کنند؛ همچنین امکان گذاشتن تخفیف و یا تغییر قیمتها، عکس و... در محصولاتشان را دارا هستند.
6. برنامهنویسی اختصاصی
امکانات این فروشگاه اینترنتی فراتر از فروشگاههای ساده وردپرسی است. پلتفرم DNN این فروشگاه بطور اختصاصی توسعه پیدا کرده است. یک جدول اینتراکتیو برای کارکنان داروخانه ایجاد شده است که براحتی در یک صفحه، قیمت محصولات را بروزرسانی کنند یا فروش آنها را متوقف کنند. همچنین بستر نرمافزاری کاملی برای آغاز پذیرش نسخه اینترنتی در این وب اپلیکیشن دیده شده که پس از طی مراحل قانونی فروش نسخ اینترنتی، این بخش از سایت قابل بهرهبرداری است. کاربران در سایت یک حساب کاربری مقدماتی با قابلیت توسعه بعدی خواهند داشت.
7. درج محتوا
به موازات طراحی سایت و با پایان فاز اول بخش فروشگاهی، تیم محتوای سوپر دولوپرز فاز درج محتوا را آغاز کرد که با توجه به تعداد بالای محصولات، کاری زمانبر و نیازمند دقت فراوان بود. طی سه نوبت بازبینی اطلاعات و مرتبط کردن محصولات براساس سناریوی فروش و بروزرسانی قیمتها، فروشگاه آماده بهرهبرداری شد.
راهاندازی فروشگاه اینترنتی
پس از مرحله تست و ارزیابی سایت بر روی سرور development، سایت جدید به همراه تمامی اطلاعات با سایت قبلی طی یک فرآیند 2 ساعته جایگزین شد. با توجه به آموزشهایی که طی فرآیند طراحی به پرسنل داروخانه داده شد، سیستم فروش آنلاین داروخانه مورد بهرهبرداری قرار گرفت. پس از لانچ سایت، باتوجه به تحقیق و اطلاعات جمع آوری شده، برنامههای سئو و بازاریابی محتوا در دستور کار قرار گرفت تا ضمن استقرار کامل تجارت الکترونیک در مجموعه، مشتریان وفادار جذب داروخانه شبانهروزی ابن یمین شوند. این برنامه قدم به قدم و واقعگرایانه برپایه تبلیغات عمیق و مداوم طراحی شده است تا ضمن تبلیغات کاغذی و محلی و ارتقای رتبه گوگل از طریق سئو، مشتریان جدید جذب شوند.
نتیجهگیری
برنامه برندینگ داروخانه ابنیمین بر اساس این فرآیند قدم به قدم، در تمامی بخشها رشد متوازنی را نشان میدهد. معیارهای جذب کاربر جدید، نمایان شدن در نتایج موتورهای جستجو Impression، متوسط 15% رشد ماهانه را نشان میدهد. این رشد در معیار CTR یا همان کلیک و ورود به سایت از طریق گوگل، 20% است. همچنین متوسط فروش 6 ماهه اخیر داروخانه در فضای آنلاین، رشد 3 برابری را نشان میدهد. این پایان کار نیست. برنامه داروخانه ابن یمین برای مارکتینگ در فضای آنلاین، برنامهای جامع و بلندمدت است که ما در راه رشد و توسعه این کسب و کار، در کنارشان هستیم.