عرضه مستقیم محصولات تولیدکنندگان از طریق فروش آنلاین
مطالعه موردی پروژه کود ارگانیک پاورفید

عرضه مستقیم محصولات تولیدکنندگان از طریق فروش آنلاین

پاورفید تولیدکننده کود ارگانیک گیاهان آپارتمانی است. یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های ما، برندینگ این محصول جادویی است که بیش از 40 هزارنفر مشتری وفادار فقط در اینستاگرم دارد. اواسط امسال با طراحی و پیاده‌سازی فروشگاه آنلاین نیازمندی‌های گل و گیاه پاورفید، مشتریان این برند راه بسیار ساده‌تری برای خرید آنلاین ملزومات گیاه خود دارند. امکانات متنوعی برای این فروشگاه در برنامه توسعه در نظر گرفته شده است که به طور اختصاصی در این استارتاپ گل و گیاه اجرا خواهد شد.

مشکلات تولیدکنندگان و کارگاه‌های کوچک در راه مارکتینگ آنلاین

فروشگاه پاورفید Powerfeed، تولیدکننده کود اورگانیک پاورفید و نیازمندی‌های گیاهان آپارتمانی، مانند بسیاری دیگر از تولیدکنندگان نوآور دیگر، تمرکز بازاریابی و فروش اینترنتی خود را بر پلتفرم اینستاگرام قرارداده بود. اما پس از مدتی و با شناخته‌تر شدن برند و افزایش تقاضا برای محصولات، امکان پاسخ گویی و ثبت سفارش نفر به نفر در این پلتفرم برای برند مشکل آفرین شد. آنها از رشد روزافزون مشتریان وفادار خود نگران شده بودند، چون بدرستی می‌دانستند اگر نتوانند پشتیبانی مناسبی به مشتریان ارائه کنند، به سرعت آنها را از دست خواهند داد. در این زمان آنها برای مشاوره و تعیین استراتژی نزد ما آمدند.

مراحل اجرای برنامه برندینگ و ساخت جعبه ابزار توسعه کسب‌وکار

شاید برای بسیارهای از تولیدکنندگان و فروشندگانی که تازه به تجارت الکترونیک، آن هم در بستر شبکه‌های اجتماعی روی آورده است، جذب فالوئر و مشتری وفادار آرزویی دست نیافتنی باشد. اما آنها که صفحات پربیننده‌ای دارند می‌دانند که جذب فالوئر تنها ابتدای راه است. خصوصا اگر قرار باشد محصولی از این طریق به فروش برسد. وقتی در جلسات هم‌اندیشی با مدیریت پاورفید شرکت می‌کردیم، اولین دغدغه آنها این بود که چطور پیجی که به 30 هزار مشتری وفادار دست پیدا کرده است که هر روز محصولات آنها را از نقاط مختلف کشور درخواست می‌کنند به نحوی سرویس دهی کنند که رضایت آنها جلب شود. ما در بررسی‌هایمان متوجه شدیم که مخاطبین این پیج، با امکان مشاوره رایگانی که در رابطه با امراض گیاهان در صفحه ایجاد شده است، ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند. اما حفظ این ارتباط و پاسخگویی به آنها، دیگر از توان نیروهای ثابت پاورفید خارج بود.

قدم اول ما، شناخت عمیق و تحقیق درباره کسب و کار آنها بود. تیمی 3 نفره از ما مسئول آموزش دیدن و بررسی تمام سوالاتی شد که پیشتر از مشاورین صفحه پرسیده شده بود. در این راه یکی از متخصصین پاورفید هم ما را همراهی می‌کرد تا روند پاسخگویی به مشتریان با قدرت ادامه پیدا کند.

اما این تازه شروع اجرای برنامه برندینگ بود. ما در این مرحله اسکلت بندی و طراحی یک فروشگاه اینترنتی مدرن را برای پاورفید آغاز کردیم. هدف از طراحی این سایت اختصاصی در ابتدا راحت‌تر کردن خرید برای مشتریان روزافزون و پاسخ گویی و ثبت سفارش این برند بدون تماس نفر به نفر و مشکلات متداولی بود که پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام در این امر دارند و در مرحله‌ی بعد برنامه‌ی Re-branding و جذب مشتری از بستر وب و نه پلتفرم اینستاگرام بود. طبق برنامه زمانبندی که با یکدیگر طراحی کردیم، قرار شد تا ضمن حفظ روش فعلی فروش مجموعه، کم کم مشتریان با سفارش اینترنتی از سایت اختصاصی مجموعه و دریافت مشاوره از آن طریق آشنا شوند.

برای مشاهده شرح خدمات مدیریت شبکه‌های اجتماعی ما اینجا را کلیک کنید.

1. معماری و Wireframe

قرار نبود سایت پاورفید تنها یک فروشگاه اینترنتی باشد. در حقیقت سایت به دو بخش اصلی فروش محصولات شرکت و ارائه اطلاعات جامع بر اساس انواع گیاهان تقسیم شده است. به کمک برنامه نویسی اختصاصی و استفاده از پلتفرم DNN، ما پلتفرمی برای نشر و آرشیو اطلاعاتی ساختیم که پیش از آن در دایرکت های اینستاگرم و بصورت پراکنده منتشر میشد. حالا در سایت جدید هر گیاهی برای خود یک صفحه اختصاصی داشت که ضمن معرفی گیاه و امراض رایج آن، محصولات مرتبط فروشگاه به آن گیاه در صفحه معرفی می‌شود و امکان پرسش و پاسخ درباره آن گیاه نیز ایجاد شده است.

2. طراحی گرافیکی

طراحی گرافیکی در چنین سایت‌هایی، تلفیقی از هویت بصری مجموعه و استانداردهای رایج فروشگاه‌های اینترنتی است. ما با هدف جلب اعتماد مشتریان به محصولات فروشگاه و ایجاد بستری قابل توسعه برای برنامه‌های آتی، گرافیک سایت را با حال و حوایی زنده و طبیعی طراحی کردیم. حسی که بینندگان از تماشای انیمیشن های تحت وب اختصاصی سایت پاورفید پیدا می‌کنند، ذهنیت آنان را برای خرید نیازمندی‌های گیاهانشان، آماده می‌کند.

3. طراحی و تولید محتوا

تمرکز ما در تولید محتوای پاورفید به دو بخش تقسیم شد. تهیه و تولید محتوای اختصاصی گیاهان گوناگون در بخش "گیاه من" و محتوایی که در قالب سوالات متداول تولید و جمع آوری می شود. برای بخش "گیاه من" تصویری از هر گیاه بدست دیجیتال آرتیست ما بطور اختصاصی نقاشی می‌شود تا جلوه سایت را خاص‌تر از قبل کند. همینطور یک تیم کامل مسئول تولید محتوای صفحه اینستاگرم پاورفید است که شامل تصایر تبلیغاتی، ویدیوهای آموزشی، نکته و موارد مورد نیاز کاربران در حوزه گل و گیاه است.

4. سیستم مدیریت محتوای دات نت نیوک DNN

همانند بسیاری از پروژه‌های بزرگ دیگر، پلتفرم ‌دی‌ان‌ان بهترین بستر توسعه نرم‌افزار وب برای فروشگاه آنلاین و پلتفرم انتشار شرکت ها و کارخانجات است. این سیستم مدیریت محتوای متن باز (Open Source) و برپایه تکنولوژی .Net مایکروسافت، سیستمی حرفه‌ای، امن، قابل توسعه و مخصوص اجرای پروژه‌های پیشرفته است. (برعکس سیستم‌هایی مثل وردپرس که برای پروژه‌های کوچک مناسب است) در این مرحله DNN را بر روی سرورهای ویندوزی اختصاصی Super Developers در ایران راه‌اندازی کردیم.

5. طراحی رابط کاربری User Interface

این فروشگاه اینترنتی پر از امکانات ریز و درشت برای مشتریان آنلاین و صاحبان سایت است. صفحه نخست سایت، اصلی‌ترین محصول فروشگاه یعنی کود اورگانیک پاورفید را در قالب یک انیمیشن تحت وب نشان می‌دهد. همینطور Landing Page یا همان صفحه نخست، محلی برای جلب اعتماد مشتریان از طریق نمایش تجربه رضایتمندی دیگر مشتریان است تا سپس براحتی از طریق دسته بندی‌های موجود، مسیر خرید خود را در سایت پیدا کنند.

  • کاربر در صفحه محصول، مشخصات کامل، موارد مصرف و نحوه‌ی مصرف محصول را مشاهده می‌کند.
  • محصولات مرتبط با هر محصول به مشتریان نمایش داده می‌شود.
  • مشتریان می‌توانند برای خرید آگاهانه، مشخصات محصولات فروشگاه را باهم مقایسه کنند.
  • امکانات متنوع برای نشر اطلاعات محصولات در راستای سئوی بهتر و ارتقای رتبه سایت در گوگل فراهم شده است.
  • طراحی مناسب منو برای راهنمایی مشتری به بخش مورد نظر خود.
  • طراحی و تولید محتوای مناسب برای صفحه‌ی هر محصول برای جلوگیری از خرید اشتباه در محصولات به ظاهر مشابه
  • راهنمای کامل نحوه‌ی استفاده و همچنین دلایل مصرف یک محصول

ورود و ثبت نام آسان با شماره موبایل

آمارها نشان می‌دهد که کاربران ایرانی علاقه دارند تا ورود و خروج به سایت ها را بیشتر با شماره موبایل خود انجام دهند تا در صورتی فراموشی رمز عبور هم براحتی و از طریق SMS آنرا بازیابی کنند. برای فروشگاه آنلاین پاورفید نه تنها صفحه ورود و ثبت نام از طریق موبایل اختصاصا طراحی شد، بلکه امکان استفاده از رمز عبور یکبار مصرف هم وجود دارد. همچنین مدیران فروشگاه میتواند از طریق اس ام اس سریع که به تمام خطوط تلفن همراه ارسال می‌شود، سناریوهای مختلف بازاریابی و خدمات به مشتریان را انجام دهند.

پروسه خرید آسان

طراحی پروسه‌ی خرید بسیار راحت و ثبت نام بی دردسر و راحت همراه با تایید اس ام اسی ثبت نام و خرید به همراه امکان پرداخت راحت از طریق درگاه زرین پال و یا پرداخت در محل و همچنین امکان انتخاب بین ارسال با پست یا پیک برای سفارشات درون شهری.

طراحی دیتابیس مناسب برای بخش مشاوره رایگان و نگهداری گیاهان

یکی از بخش‌های مورد نظر برند پاورفید Powerfeed، بخشی تحت عنوان گیاه من بود که در آن اطلاعات مرتبط با نگهداری هر نوع از گیاه متداول همراه با ظاهری زیبا و دسترسی راحت و ساده برای مشتریان بود. این بخش همراه با طراحی ساده و دسترسی راحت و ریسپانسیو برای انواع مختلف وسایل دسترسی به اینترنت طراحی شد و محتوای مورد نظر برای آن تولید و دائما به روز رسانی و تکمیل می‌شود. همین بخش در کنار پروفایلی که برای کاربران ایجاد شده است، امکان رصد وضعیت گیاهان مشتریان در آینده را ایجاد می‌کند به نحوی که صاحبان سایت می‌توانند مثلا زمان کوددهی گیاه را در آینده به مشتری اطلاع دهند.

داشبرد مدیریت فروشگاه

داشبرد مدیریت فروشگاه که صاحبان سایت بر اساس نقش‌های امنیتی به آن دسترسی دارند، تمام امکانات مورد نیاز برای مدیریت یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای را در یک صفحه اینترنتی نمایش می‌دهد. مدیریت قیمت، مدیریت محصولات ،مدیریت ارسال، مدیریت انبار، بازاریابی اینترنتی، تخفیف و جشنواره‌های فروش، مدیریت سفارشات، سئو، مدیریت حساب‌های کاربری و دهها امکانات دیگر در این داشبرد فروش اینترنتی قرار دارد.

طراحی بخش قوانین

بخش قوانین سایت و خرید بخش مهمی از هر فروشگاه اینترنتی است که قوانین کلی خرید و فروش اینترنتی و یا روند های مرتبط با ارسال و خرید مخصوص هر برند را برای مشتریان توضیح می‌دهد. تولید محتوا و متون این بخش نسبت به قوانین کلی کسب و کار اینترنتی و روند های متداول برند پاورفید انجام شد.

تنظیمات دوره‌ی زمانی و گزارش فروش

صاحبان سایت می‌توانند برای بررسی دقیقتر فروش آنلاین خود، گزارش‌های فروش را در بازه‌های زمانی گوناگون مشاهده کنند.

دسته بندی محصولات

مدیران فروشگاه در این بخش براحتی دسته‌بندی محصولات خود را وارد و یا دسته‌بندی‌های موجود را ویرایش می‌کنند و یا محصولات جدید اضافه کنند و یا از محصولات قبل کم کنند؛ همچنین امکان گذاشتن تخفیفات و یا تغییر قیمت ها، عکس و... در محصولاتشان را دارا هستند.

6. برنامه‌نویسی اختصاصی

امکانات این فروشگاه اینترنتی فراتر از فروشگاه‌های ساده وردپرسی است. پلتفرم DNN این فروشگاه بطور اختصاصی توسعه پیدا کرده است. این سایت قابلیت مدیریت انواع اشکال فروش و ارسال و تسویه حساب را دارد که متناسب با نیازهای آینده امکانات جدیدی به سایت افزوده خواهد شد. بخش مشاوره آنلاین از طریق سامانه تیکت (ارسال پیام پشتیبانی) و فروش آنلاین گل و گیاه از برنامه‌های در حال طراحی و اجرای این سایت است.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

با توجه به آموزش‌هایی که طی فرآیند طراحی به پرسنل پاورفید و تیم مارکتینگ داده شد، سیستم فروش آنلاین پاورفید پس از درخواست تست از برخی مشتریان واقعی، مورد بهره‌برداری قرار گرفت. پس از لانچ سایت، باتوجه به تحقیق و اطلاعات جمع آوری شده، برنامه‌های سئو و بازاریابی محتوا در دستور کار قرار گرفت تا ضمن استقرار کامل تجارت الکترونیک در مجموعه، مشتریان وفادار بیشتری جذب برند پاورفید شوند. این برنامه قدم به قدم و واقع‌گرایانه برپایه تبلیغات عمیق و مداوم طراحی شده است تا با پیشبرد بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و ارتقای رتبه گوگل از طریق سئو، مشتریان جدید جذب شوند.

نتیجه‌گیری

تا اینجای کار که نزدیک به یکسال از همکاری ما می‌گذرد، اوضاع برای این برند نوپا بر وفق مراد است. مشتریان وفادار پاورفید به نزدیک 50 هزارنفر رسیده است و مشاورین تیم ما که به طور اختصاصی بر روی موضوع گل و گیاه کار می‌کنند، در سریعترین زمان (متوسط 5 دقیقه) پاسخ سوالات مخاطبان را می‌دهند و از این طریق به بازاریابی مجموعه کمک می‌کند. طی این مدت بیش از 60% خریدهای مشتریان که پیشتر از طریق دایرکت مسیج انجام میشد، امروز بصورت اتوماتیک بر روی سایت انجام می‌شود. برنامه برندینگ پاورفید بر اساس این فرآیند قدم به قدم، در تمامی بخش‌ها رشد متوازنی را نشان میدهد. معیارهای جذب کاربر جدید، نمایان شدن در نتایج موتورهای جستجو Impression، متوسط 25% رشد ماهانه را نشان می‌دهد. این رشد در معیار CTR یا همان کلیک و ورود به سایت از طریق گوگل، 30% است. همچنین متوسط فروش 6 ماهه اخیر پاورفید با وجود فصل زمستان که دوره رکورد فروش ملزومات گیاهی است، رشد 20% نشان می‌دهد. این پایان کار نیست. برنامه کود ارگانیک پاورفید برای مارکتینگ در فضای آنلاین، برنامه‌ای جامع و بلندمدت است که ما در راه رشد و توسعه این کسب و کار، در کنارشان هستیم.

پروژه قبلی شرکت آروین نوین نگاره شرکت آروین نوین نگاره
پروژه بعدی شرکت کاوش‌یار پژوهان شرکت کاوش‌یار پژوهان

45 دقیقه مشاوره رایگان

لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا زمان جلسه آنلاین مشاوره را باهم تعیین کنیم. در این جلسه استراتژیست ارشد ما، با شناسایی اهدافتان، چشم‌اندازی از اقدامات لازم برای داشتن یک سایت عالی و برنامه دیجیتال مارکتینگ قدرتمند، به شما ارائه می‌دهد.

DNN